inainiran.reismee.nl

Aftellen ...

Zwerver, jou voetstappen zijn de weg, niets meer;

Zwerver, er is geen weg, de weg maak je al gaande.

Al gaande maak je de weg, en als je omkijkt, zie je het spoor, dat je nooit meer zult bewandelen.

Zwerver, er is geen weg, alleen het kielzog in de zee.

(Antonio Machada)

Zondag 6 januari. De rugzakken hebben we inmiddels van zolder gepakt. Nog erg smerig van de reis door Cambodja, vol stof en aan de buitenkant rood zand. Een herinnering aan de busreis van Kep naar Phnom Penh. Met een tuinslang, zeep, en een borstel zien ze er later weer beter uit. Al het zand is er af en nu staan ze klaar op de slaapkamer. 1 januari: kerstboom weg, rugzakken klaar.

Hotels, hostels....de hele dag al wat aan het zoeken. Teheran hebben we al eerder geboekt voor 3 nachten, hoe nu verder? De afstanden in dit land zijn zo enorm, daar komen we inmiddels wel achter. Zoals het reisplan er nu uitziet: Teheran, Kashan, Yazd, Kerman, Shiraz, Esfahan, en dan terug naar Teheran. Reizen zullen we per bus en trein doen. Vandaag proberen we 2 nachten te boeken bij Manoucherie hotel in Kashan. Een bekende plek die je vaak tegenkomt op diverse sites. Ons was dit hotel ook al opgevallen in de zoektocht. De prijs staat in het schrift met voorbereidingen voor 92 euro, duur maar wel een bijzondere plek. Vandaag is het echter onze geluksdag en staat het voor 62 euro, dus boeken maar! Reserveren is moeilijker dan we gewend zijn, er zijn maar weinig sites waar je rechtstreeks kunt boeken en betalen. Bij apochi.com gaat dat wel, maar daarvan hebben nog nooit eerder gehoord...Dus aan de slag met de visa card en boeken maar, alles gaat goed en wij zijn blij. Bevestiging komt binnen per mail en wat later komt ook weer de annulering, jammer. Toch maar even checken of het geld niet is afgeschreven, maar dat gaat goed. We krijgen een alternatief voor een andere plek, maar 100 euro per nacht, doen we dus niet. Maandag komt de bevestiging binnen voor 2 nachten in het Darg-E Bagh Traditionel Hotel binnen. Twee nachten Kashan voor 134 euro. Nu kunnen we verder kijken naar een plek in Yazd. Verder dan Yazd gaan we niet met het vastleggen van overnachtingen.

Zondag 13 januari. Deze week is er e-mail contact met touroperator Friendlyiran in Shiraz. We hebben het Shaarbaf hotel in Yazd uitgekozen om te overnachten. Na diverse keren onderling mailen zijn we er uit dat we gaan voor een kamer met bad en wc voor 3 nachten. De betaling gaat via een online payment met de visa card naar Vancouver in Canada. Als laatste nog een kopie paspoort mailen en dan zal ook deze plaats in orde zijn. Voor 3 overnachtingen betalen 141 euro en 9 euro transaction fee. Allemaal heel vriendelijk en goed geregeld door Maryam en Samane Tajalli van het reisburo. Het is 23 jaar terug dat we onze eerste reis naar Azie maakte maar nooit eerder hebben we zoveel reserveringen vooraf gemaakt. Nu is het wel makkelijker om vooraf zoveel mogelijk te betalen, hebben we immers ook minder contant geld nodig in Iran. Het gebruik van credit card of je bankpas lukt niet in Iran, wel maken we straks gebruik van een debit card die we vooraf regelen. Deze Mah card wordt in Teheran op onze eerste adres bezorgd, we geven dan een bedrag aan euro's contant af en dit wordt op de kaart gezet zodat we overal kunnen betalen en pinnen. De laatste plaats van de reis is Isfahan. ook voor deze plaats boeken we 4 nachten voordat we terug gaan naar Teheran. VIa Hostelworld reserveren we bij Mahbibi Hostel en betalen 27 euro aan.

Maandag 14 januari. Vandaag de Iraanse debit card geregeld, de "Mah Card".

Zaterdag 19 januari. Vandaag de VNP account geregeld bij Express VPN, we hebben een maandabonnement voor 11,37 euro per maand. Hiermee omzeilen we alle geblokkeerde websites in Iran. Dit is eigenlijk ook de laatste stap van alle voorbereidingen. Een reis met meer voorbereiding dan we gewend zijn. Eerst de KLM tickets met alle veranderingen naar aanleiding van de Amerikaanse sancties, de verklaring van de verzekering in het Engels, de eerste overnachtingen die je moet kunnen tonen, heel veel gelezen over alle mogelijkheden en spookverhalen rondom de visums, uiteindelijk ons besluit voor een VOA visum, de debitcard om te pinnen en te betalen, en we hebben onze gegevens geregistreerd bij Buitenlandse Zaken ivm calamiteiten. Veel voorbereidingen, maar in januari 2018 hadden we al besloten om deze reis te maken dus we hadden alle tijd.

Kerst

Wereldwijd vieren christenen deze Kerstnacht de geboorte van Jezus. Tijdens de nachtmis in de Sint-Pieter riep paus Franciscus de gelovigen op eenvoud te verkiezen boven hebzucht.

"De betekenis van het leven vinden velen vandaag de dag in een overvloed aan materiële objecten", zei de paus in de kathedraal in Vaticaanstad.

"We moeten onszelf afvragen: hebben we al deze dingen nodig?":

Lekker dan..

07-07-2018. Vakantie op Texel. In de eerste week ontvangen we via What`s app dit bericht:

Amstelveen, 07 juli 2018

KLM stopt met directe vluchten op Teheran in Iran
Samenvatting
KLM heeft uit commerciële overwegingen besloten om vanaf 24 september voorlopig te stoppen met directe vluchten op Teheran, Iran.
Vanwege de negatieve financiële resultaten en vooruitzichten van de Teheran operatie zal de voorlopig laatste vlucht vanuit Amsterdam vertrekken op 22 september 2018 en op 23 september landen op Schiphol.
Passagiers met een ticket voor een vlucht van Amsterdam naar Teheran en vice versa op of na 24 september 2018 worden naar het meest geschikte alternatief omgeboekt of financieel gecompenseerd.

Net een paar weken terug waren we zo blij met deze tickets...We wachten het af, maar ondertussen kijken we wel naar andere airlines. Het is de laatste week van de zomervakantie. We zitten bij "de Dikke Bries" in Den Oever te eten en ontvangen een mail van de KLM. Nieuwe tickets, geen 2 maar 4. We komen er even niet uit. Omdat we het niet kunnen afwachten toch maar gebeld de volgende dag. De laatste kloppen dus wel. De tijden zijn aangepast, de reisduur ook aanmerkelijk. Een tussenstop in Daman om te tanken, en een ander vliegtuig pakken in Muscat. Ik denk eerst dat we via India gaan gezien de reistijd, maar later blijkt het Dammam te zijn in Saoedi Arabië. Maar de terug vlucht blijft gelukkig bestaan (denken we dan nog). Van zaterdag op zondag komt er voor Ina weer een ticket binnen. Ook de terugreis gaat inderdaad ook via Muscat en Dammam, duur ongeveer 15 uur....dat is wat anders dan 7 uur.

Woensdag 25 juli. We zijn 9 tickets met wijzigingen verder. Afgelopen maandag hebben we een bericht gestuurd met onze eigen voorkeur vlucht met Austrian. We hebben ervaring genoeg om zelf onze route te bepalen met vliegtickets. Ik denk eerst nog prima zo, maar Ina zegt "Wie niet waagt, wie niet wint". Dus "brutaal" gaan we dus niet met het KLM voorstel akkoord en mailen onze eigen voorkeur. Dinsdag horen we niets. Vandaag hebben we de tickets zoals wij die voor ogen hadden. Amsterdam- Wenen- Teheran. Om 0945 uur van Amsterdam, aankomst in Wenen op 1130 uur, om 1310 uur weer door en om 2000 uur in Teheran, perfect zo, geen nachtvlucht! Nu nog even zeuren om de beste stoelen met beenruimte, hier hadden we immers ook voor betaald. We zijn blij met de tickets, nu kunnen de eerste overnachtingen boeken.

Donderdag 26 juli, de eerste week na de vakantie, vandaag mijn vrije dag en het is weer harstikke warm.

De overnachting bij van der Valk Schiphol is geboekt. Daar was het vandaag een goede dag voor, verder doen we niets vandaag....

Maandag 30 juli. Van AFKLM krijgen we de 4x30 euro teruggestort op de VISA rekening. Dit hadden we bij de eerste tickets betaald voor de voorkeursstoelen. Keurig en snel terug gehad via een EMD aanvraag...nooit van gehoord. Omdat de ticket is vervallen kun je de extra kosten, bv stoelen, apart terug krijgen. We hebben nu voor de KLM en Austrian vlucht 910 Euro betaald.

Donderdag 2 augustus. Vandaag op tijd thuis van het werk. Het is weer een hele warme dag. Echt een dag om verder niets te doen, behalve lekker inlezen in de vakantie. Vandaag boeken we, na weken zoeken en vergelijken, 3 nachten in het "Iran Hostel and Hotel". Voor 44 euro per nacht is dit, denken we, een goede keuze. Centraal gelegen, een privé kamer met douche en wc, en een goede startplaats om de reis verder te regelen. Met de visa card betalen we 33 euro aan, de rest betalen contant in het verblijf.

Dinsdag 6 november. Vandaag de Engelstalige verklaring voor de ziektekostenverzekering geregeld. Deze wordt keurig per post thuis gestuurd door Zilveren Kruis.

Woensdag 15 november. Paspoorten naar Wognum gebracht, en 2 weken later weer opgehaald op 28 november. We kunnen er nu 10 jaar op reizen! Op de site van Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben we de gegevens ingevuld van onze reis. Nog een paar stappen te gaan: Visa, Mah card en een VPN account. Met name de visa regeling is nog niet helemaal duidelijk. Wel of geen " grand notice", visa on arrival of toch een visa vooraf regelen?

Het ontstaan van een nieuwe bestemming

Zondag 11 februari 2018, we besluiten "zomaar" dat Iran door moet gaan. Het afgelopen jaar lezen we steeds vaker over dit land. Spannend? Maar in ieder geval niet een alledaagse bestemming.

Donderdag 15 februari, de Lonely Planet is binnen, de komende tijd gaan we lezen over Iran.

Donderdag 10 april, de Nelles landkaart van Iran besteld, nu kunnen eens nadenken over een mogelijke route. De afgelopen weken hebben we ook al naar vliegtickets gekeken.

Donderdag 14 juni, Turkish of KLM? Voor 140 euro prijsverschil kiezen we voor een rechtstreekse KLM vlucht! De tickets ontvangen we direct al per mail. Volgende stappen: checken of de zorgverzekering Iran dekt, een visum, en ook hebben we nieuwe paspoorten nodig.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!