inainiran.reismee.nl

Lekker dan..

07-07-2018. Vakantie op Texel. In de eerste week ontvangen we via What`s app dit bericht:

Amstelveen, 07 juli 2018

KLM stopt met directe vluchten op Teheran in Iran
Samenvatting
KLM heeft uit commerciële overwegingen besloten om vanaf 24 september voorlopig te stoppen met directe vluchten op Teheran, Iran.
Vanwege de negatieve financiële resultaten en vooruitzichten van de Teheran operatie zal de voorlopig laatste vlucht vanuit Amsterdam vertrekken op 22 september 2018 en op 23 september landen op Schiphol.
Passagiers met een ticket voor een vlucht van Amsterdam naar Teheran en vice versa op of na 24 september 2018 worden naar het meest geschikte alternatief omgeboekt of financieel gecompenseerd.

Net een paar weken terug waren we zo blij met deze tickets...We wachten het af, maar ondertussen kijken we wel naar andere airlines. Het is de laatste week van de zomervakantie. We zitten bij "de Dikke Bries" in Den Oever te eten en ontvangen een mail van de KLM. Nieuwe tickets, geen 2 maar 4. We komen er even niet uit. Omdat we het niet kunnen afwachten toch maar gebeld de volgende dag. De laatste kloppen dus wel. De tijden zijn aangepast, de reisduur ook aanmerkelijk. Een tussenstop in Daman om te tanken, en een ander vliegtuig pakken in Muscat. Ik denk eerst dat we via India gaan gezien de reistijd, maar later blijkt het Dammam te zijn in Saoedi Arabië. Maar de terug vlucht blijft gelukkig bestaan (denken we dan nog). Van zaterdag op zondag komt er voor Ina weer een ticket binnen. Ook de terugreis gaat inderdaad ook via Muscat en Dammam, duur ongeveer 15 uur....dat is wat anders dan 7 uur.

Woensdag 25 juli. We zijn 9 tickets met wijzigingen verder. Afgelopen maandag hebben we een bericht gestuurd met onze eigen voorkeur vlucht met Austrian. We hebben ervaring genoeg om zelf onze route te bepalen met vliegtickets. Ik denk eerst nog prima zo, maar Ina zegt "Wie niet waagt, wie niet wint". Dus "brutaal" gaan we dus niet met het KLM voorstel akkoord en mailen onze eigen voorkeur. Dinsdag horen we niets. Vandaag hebben we de tickets zoals wij die voor ogen hadden. Amsterdam- Wenen- Teheran. Om 0945 uur van Amsterdam, aankomst in Wenen op 1130 uur, om 1310 uur weer door en om 2000 uur in Teheran, perfect zo, geen nachtvlucht! Nu nog even zeuren om de beste stoelen met beenruimte, hier hadden we immers ook voor betaald. We zijn blij met de tickets, nu kunnen de eerste overnachtingen boeken.

Donderdag 26 juli, de eerste week na de vakantie, vandaag mijn vrije dag en het is weer harstikke warm.

De overnachting bij van der Valk Schiphol is geboekt. Daar was het vandaag een goede dag voor, verder doen we niets vandaag....

Maandag 30 juli. Van AFKLM krijgen we de 4x30 euro teruggestort op de VISA rekening. Dit hadden we bij de eerste tickets betaald voor de voorkeursstoelen. Keurig en snel terug gehad via een EMD aanvraag...nooit van gehoord. Omdat de ticket is vervallen kun je de extra kosten, bv stoelen, apart terug krijgen. We hebben nu voor de KLM en Austrian vlucht 910 Euro betaald.

Donderdag 2 augustus. Vandaag op tijd thuis van het werk. Het is weer een hele warme dag. Echt een dag om verder niets te doen, behalve lekker inlezen in de vakantie. Vandaag boeken we, na weken zoeken en vergelijken, 3 nachten in het "Iran Hostel and Hotel". Voor 44 euro per nacht is dit, denken we, een goede keuze. Centraal gelegen, een privé kamer met douche en wc, en een goede startplaats om de reis verder te regelen. Met de visa card betalen we 33 euro aan, de rest betalen contant in het verblijf.

Dinsdag 6 november. Vandaag de Engelstalige verklaring voor de ziektekostenverzekering geregeld. Deze wordt keurig per post thuis gestuurd door Zilveren Kruis.

Woensdag 15 november. Paspoorten naar Wognum gebracht, en 2 weken later weer opgehaald op 28 november. We kunnen er nu 10 jaar op reizen! Op de site van Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben we de gegevens ingevuld van onze reis. Nog een paar stappen te gaan: Visa, Mah card en een VPN account. Met name de visa regeling is nog niet helemaal duidelijk. Wel of geen " grand notice", visa on arrival of toch een visa vooraf regelen?