inainiran.reismee.nl

Yazd

Yazd, woensdag 6 maart. Het guesthouse ligt in het oude deel van de stad. We slapen op een plek van meer dan 5000 jaar oud! Vooraf is het allemaal moeilijk kiezen waar je wilt gaan slapen. Afgelopen maanden zijn we veel aan het zoeken geweest op allerlei sites en hebben we beoordelingen gelezen. Uiteindelijk maak je een keuze, dit is weer een goede geweest. Het oude deel is een doolhof van kleine en nauwe straatjes, precies zoals een toeristische folder van Yazd er uit ziet. Gelukkig heeft Yassin in Tehran nog maps.me op mijn telefoon gedownload. Een offline site, dus verdwalen lukt niet in iran. Het is hier rustig, alleen bij de grotere bezienswaardigheden staan soms bussen met toeristen. Vandaag doen we niet zoveel. Na het ontbijt lopen we richting de Masjed E Jameh moskee. We eten en drinken wat op verschillende plekken. Wat echt geweldig is dat alle sappen, thee, koffie of wat je ook besteld met de grootst mogelijke zorg wordt gedaan. Onderweg worden we nog aangesproken door een “taxi driver”. Ik weet het niet, maar we maken een deal voor 30 euro. Morgenochtend gaan we met hem op weg naar Karanaq, Chak-Chak en Meybod. Drie bijzondere plaatsen rondom Yazd. Ook regelen we 2 bus kaarten naar Kerman bij een reisburo hier vlakbij. Uiteraard wel wat duurder maar minder ingewikkeld om eerst naar het busstation te gaan. Vrijdag om 0845 stappen we weer in een VIP bus voor een rit van 5 uur, kosten 600.000 RIaal/ 4 Euro voor ons beide, vertrek op 17/12/1397. Nog 14 dagen te gaan, dan is het nieuwjaar en gaan we naar 1398. We komen al bakken met goudvissen tegen in de straten, daarover later meer. Dus als iemand dit leest en je hebt nog geen vakantiebestemming: ga naar Iran! het is er spotgoedkoop en je treft er de vriendelijkste mensen van de wereld.

Yazd, donderdag 7 maart. Vandaag hebben we afgesproken met de taxichauffeur, hij komt ons om 0930 hier afhalen bij het Shaarbaf hotel. Het is niet echt een “hotel”, meer een goedkoop guesthouse….de plek is super, midden in het oude centrum, de kamer klein, de douche werkt slecht, net als de wifi, en de bedden zijn hopeloos. Maar wat hebben we hier een leuke tijd in Yazd. zeg sa-laam, lach erbij en je hebt hier nieuwe vrienden in Iran! Onze taxi man spreekt slecht Engels, we zien het wel. We hebben reiservaring genoeg, we worden niet snel meer ergens nerveus van. Ontspan en laat het over je heen komen. Na ruim een uur rijden komen we aan bij de plaats Meybod, 52 kilometer ten noorden van Yazd. Op diiverse plekken zijn 1800 jaar oude huizen en kastelen van stenen en “modder” die gerestaureerd worden. Ina maakt weer hele fraaie foto`s hier. Een stukje verderop lopen we langs wat musea en kopen nog een kleedje. We zien ter plekke hoe deze gemaakt worden. De volgende stop is Chak Chak. Hoog boven de woestijn, onder een klif, is het de heilige plaats van de Zoroastrians. Het verhaal gaat dat de toenmalige prinses haar staf van de klif gooide en toen begon het water weer te druppelen na een lange periode van droogte. Chak Chak betekent zoiets als druppel druppel. Het was in ieder geval een enorm klim om via de trappen boven te komen, Zweetdruppels dus. Voordat we naar de laatste plek gaan eten we eerst nog wat samen. Soms lijkt het net alsof je weer ergens in Azie zit. Ook deze plek is erg smerig, maar we hebben wel eens gezegd op vorige reizen: hoe beroerder de plek, des te beter is het eten….Vaak weten de mensen al dat we, gezien mijn lengte, uit Holland komen, en dat is very good! Zo hebben we snel contact met mensen en vaak is de humor hetzelfde. Rond 1600 uur zit het erop. We zijn moe en blij dat we terug zijn. Ook het verkeer blijft een uitdaging, we horen getallen van 45 doden per dag in iran. Vandaag hebben we 2 ongelukken gezien en en elkaar een paar keer even aangekeken bij het inhalen met onze taxi….Morgen gaan we om 0845 met de bus naar Kerman, een rit van 5 uur. Ook besluiten we het einde van de vakantie anders in te delen. We nemen Kashan als laatste in plaats van Tehran. Zojuist hebben we weer 2 nachten geboekt via Apochi in Kashan. Dat blijft wel een favoriete plek. De laatste donderdag willen we dan in een hotel bij het vliegveld blijven. Rechtstreek via Ibis of Novotel kost ongeveer 100 euro, veel te duur. We zoeken diverse sites af en komen op het volgende. We zitten in iran, onze vpn account gaat via Zwitserland, we komen uit op een Spaanse website, daar boeken we het Ibis hotel voor 46 euro,

De geschiedenis van Yazd gaat ruim 5000 jaar terug in de tijd. Jarenlang heeft de stad gediend als het centrum van het Zoroastrisme, de oudste religie ter wereld (10e eeuw v.C.), tot de Arabische invasie in Iran. Hierdoor kun je in Yazd nog vele sporen vinden van het Zoroastrisme, waar Iraanse cultuur en tradities voor een groot deel uit voortkomen. Om de Iraanse cultuur te begrijpen is begrip voor het Zoroastrisme van belang. De religie maakt onderscheid tussen de Verlichtende Wijsheid en de Destructieve Geest waarbij ethische keuzes gemaakt dienen te worden op basis van de drie pijlers: goede gedachten, goede woorden en goede daden. De gebedshuizen worden vuurtempels genoemd vanwege de kleine ruimte die het heilige vuur herbergt. In deze ruimtes vinden talloze rituelen plaats.

Arie

Weer fijne verhalen en wat een gastvrijheid !!!
Geniet ervan en behouden reis !!

Henk en Jantje

Geweldig om jullie reiservaringen te lezen, zo leren wij ook nog iets van hun cultuur. Vriendelijke mensen en mooi land, heel mooie foto’s. Geniet ervan.

Albert

Wat een avontuur maken jullie mee.
Groetjes Ab en Marijke. @