inainiran.reismee.nl

Shiraz

Kerman / Shiraz, maandag 11 maart. Vandaag staat er een lange busreis gepland. We zijn daarom blij dat deze geen 8, volgens de Lonely Planet, maar 6 uur duurt zoals de verkoopster vertelde. We hebben geen haast vanmorgen. Echter was Eli van Golden Days zo slim om toch weer om 8 uur op de deur te kloppen dat het ontbijt klaar stond, ggggrrr. Onze planning was om 1030 weg te gaan, Eli denkt dat 1000 uur beter is, dus staan we om 1000 uur klaar. Uiteindelijk vertrekken we om 1030…….maar alle lof voor Eli, een slimme jonge vrouwelijke manager met veel humor, alleen snapt ze niets goudvissen. Kerman heeft rustige brede wegen dus we zijn snel bij het busstation. Kaarten hebben we al en dus alle tijd om wat brood en drinken te kopen. Het blijft wel onduidelijk welke bus op welk perron zal staan. We vragen hier en daar wat, we moeten maar rustig gaan zitten, komt goed. De geplande vertrektijd van 1130 is inmiddels al ruim voorbij. Uiteindelijk vertrekken we om 1215 zonder enige reden van vertraging. De bus is goed, heel veel ruimte, grote stoelen en verstelbare voetsteunen en je ontvangt een snackpakket met drinken, flesjes water enz. Kerman was een mooie plek, je maakt grote afstanden, maar dit was goed. Kom je hier over 6 a 8 weken dan is er heel veel groen met bloeiende fruitbomen. Een paar keer is er een stop onderweg om wat te kopen en naar het toilet te gaan. Maar het gaat wel langer duren vandaag….. op de gps van de mobiel is de verwachte aankomsttijd inmiddels al 2000 uur geworden. Je kunt er niets aan doen, het is gewoon zo, dus prima toch? Het landschap is geweldig, vanaf Kerman tot aan het donker werd, zo rond 1830, hebben we een steeds wisselende natuur gezien. Dit deel is weer heel anders, wat een prachtig land. Om 2100 uur krijgen we de sleutel van onze kamer van het Niayesh Boutique Hotel. Een hele kleine kamer maar met een flinke douche en wc, en op loopafstand van het centrum van de stad. Het voordeel van zo`n guesthouse is weer dat je vanuit hier alles kunt regelen en dat het contact veel makkelijker gaat dan in een groter hotel. Hier zitten we voor 30 euro, een hotelkamer in een betonblok kost ongeveer 55 euro.

Shiraz, dinsdag 12 maart. Een flink 2 persoons bed waarin we slapen neemt bijna alle ruimte in van de kamer. We hebben hier goed geslapen, het is een fijne plek. Boven kunnen we ontbijten, en het ziet er allemaal weer goed uit, wat een keuze allemaal. Vandaag gaan we eerst wat plekken in de stad bezoeken. Er zijn een aantal plekken die je gezien moet hebben. Als eerste naar het graf van Hafez. De Tombe van Hafez is een graftombe die gewijd is aan de dichter Hafez. Hij wordt beschouwd als een van de grootste dichters ter wereld. De Tombe van Hafez wordt iedere dag nog druk bezocht door Iraniërs. Zij lezen hardop zijn gedichten en raken zijn graf aan. Iedere Iraniër heeft een gedichtenbundel van Hafez in huis. Hafez werd in 1315 in Shiraz geboren en stierf in 1390, ook in Shiraz. Al tijdens zijn leven was Hafez geliefd onder de Iraanse bevolking. In Iran wordt hij de Shakespeare van de Perzische literatuur genoemd. bovendien is de plek heel mooi, veel bomen, planten, en vijvers. met de taxi gaan we naar de tweede plek. De Bagh-e Naranjestan, een grote tuin genoemd naar de sinaasappelbomen die er staan. Het paleis was van de rijke Qajar-Era familie, veel spiegels, en bovendien heel mooi geschilderd. Plek 3 is de Masjed-e Nasir-al-Molk moskee, de meest gefotografeerde moskee van zuid Iran. We worden onderweg nog gevraagd waarom we op dit tijdstip (1530 uur) daar naar toe gaan. Het beste is tussen 7 en 10 uur als de zon dan door de gekleurde ramen schijnt. In iedere reisgids of op het internet zie de afbeeldingen van deze moskee, de prachtige kleuren door de ramen en de reflectie daarvan op de tapijten. We gaan toch, morgenochtend staan er volgens ons bussen vol op deze plek.Terug kunnen het lopend redden. De straten zijn druk, en de auto`s vechten weer voor iedere centimeter. Normaal zouden er veel winkels dicht zijn in de middag, maar omdat Noroez dichterbij komt is alles open, zelfs nog later in de avond. Het is overal druk, vergelijk het met onze kerstinkopen. Shiraz is een stad met een inwonertal van 1,5 miljoen en is het de op vijf na grootste stad van het land. Het is de hoofdstad van de provincie F?rs en een van de oudste handelssteden van Iran. De stad heeft als bijnaam 'de stad van rozen en nachtegalen' en staat bekend als de stad van de dichters, literatuur, wijn en bloemen. Shiraz ligt op een groene vlakte aan de voet van het Zagrosgebergte, op een hoogte van ongeveer 1500 meter boven zeeniveau. Door het noorden van de stad stroomt de rivier de Roodkhaneye Khoshk, die een deel van het jaar droogvalt en uitmondt in het Maharloomeer. De stad ligt in een gebied met een gematigd klimaat met regelmatige seizoenen. Morgen gaan we met een facebook vriend/ gids van Ina naar Persepolis, een van de grootste wereldwonderen. Hiermee heeft ze de laatste maanden al contact gehad en morgen gaan we hem ontmoeten. Ook de bus tickets voor vrijdag naar Isfahan zijn geregeld. de laatste grote afstand per bus, geen 8 maar 6 uur schijnt het…..

Shiraz, woensdag 13 maart. We zijn inmiddels 2 weken onderweg, de rugzakken zijn onze beste vrienden geworden. Wellicht door ervaring gaat het allemaal zo makkelijk, alles is in zeer korte tijd weer ingepakt voor een volgende plek. Wat zou een volgende bestemming kunnen zijn, wat is er nog uniek? wat kan Iran nog overtreffen? Na het ontbijt zorgen we dat we om 1000 uur klaar staan om opgehaald te worden door Ina`s facebook gids. We schudden de handen en maken kennis met hem. Hij is een officiele tour guide van Iran, heeft er 7 maanden voor geleerd, examen gedaan en is herkenbaar aan zijn badge om zijn nek met foto. Dit is allemaal heel goed geregeld in Iran. De rit gaat naar Persepolis en Necropolis. Persepolis is een door Darius gebouwde nederzetting, het heette vroeger Parsa. Persepolis is de Griekse naam en betekent Stad van de Perzen. Het is een werelderfgoed en een van de grootste toeristische plekken van Iran. Vooral nu het volgende week Noroez is wordt weer alles op en top gemaakt. Onze gids heeft er veel van vertelt, veel dingen zijn best wel duidelijker geworden, maar alle geschiedenis vergeet je toch weer snel. We zijn er geweest! Hierna rijden we naar Necropolis of Naqsh-e Rustam. Het is een archeologische vindplaats met reliefs. Het ligt 12 kilometer van Persepolis. Hier zijn 4 tombes van koningen in de rotswanden. Interessant om te zien, maar de concentratie verdwijnt door het lopen en de warmte. In Shiraz nemen we afscheid van onze gids, we betalen hem royaal en geven nog een blik Hollandse stroopwafels aan hem. Weer een leuke dag gehad maar we voelen ons toch minder vrij met een gids om ons heen. Meestal hebben Nederlanders geen gids nodig in het buitenland, wellicht omdat het geld kost. Het hostel in Isfanhan moeten we nog om boeken omdat we het schema veranderd hebben. Omdat we nog voor het hoogseizoen zitten lukte dit ook weer. Na Noroez, 21 maart het begin van de lente, zijn de lagere scholen vrij en is het overal druk.

Shiraz, donderdag 14 maart. Blij dat we vandaag weer niets gepland hebben. We zijn later uit bed, ontbijten rustig, en drinken samen koffie voor onze kamer in de zon, perfect toch? Shiraz is een hele drukke stad met ruim 1.5 miljoen mensen. We pakken de taxi om naar Bagh-e Eram te gaan. Beroemd door al zijn cypress bomen en het is ook een Unesco geregistreerde tuin. Om alle mooie dingen in bloei te zien staan zijn we echt te vroeg, maar het is heerlijk om door de tuin te lopen. Lunchen doen we in café Arem, Vandaag is dat (weer) een bord rijst met ditmaal een salade en (zoute) karnemelk. Vervolgens weer in de taxi, de afstanden zijn te groot om te lopen en voor soms nog geen euro per rit kom je makkelijk door de stad, bij Bazar-e Vakil stappen we uit en lopen door de autoloze straat. volop drukte hier weer, het is immers een week voor Noroez. Na wat aankopen in de bazaar drinken we muntthee en houden weer een taxi aan. Je blijft je maar verbazen dat alles zo spotgoedkoop is. Het avond eten vinden we hier moeilijk, de keuze is overal erg beperkt en vaak hetzelfde. Vanavond vinden we een kleine snack winkel waar we een dubieuze pizza eten, maar zo belangrijk is het allemaal niet. de mensen hier in Iran maken je iedere dag blij, en daar gaat het om. Morgen om 1130 gaan we met de VIP bus naar Isfahan en we zien wel weer hoe laat dat wordt. Er zijn 4 nachten gereserveerd in het Mahbibi hostel. Shiraz is een mooie stad, wellicht nog mooier in de lente, en de drukte ontvlucht je door naar de mooie tuinen te gaan. En ben je van plan om hier heen te gaan dan kunnen we je het Niayesh guesthouse aanbevelen. De laatste foto`s van vandaag staan erbij.

Margreet

Leuk om jullie belevenissen weer te lezen en het praatje bij de plaatjes te krijgen. Mooie avonturen en herinneringen maken ??