inainiran.reismee.nl

Kashan#

Kashan, dinsdag 19 maart.Terug in Kashan waar de cirkel ruim 2 weken begon. Vanmiddag om 1330 waren we al in Kashan na een busreis van een kleine 200 kilometer. Het is druk op de weg, weinig vrachtverkeer en veel auto`s, vast omdat de vakanties snel beginnen. De bus rijd snel over de 6 baans weg tussen Esfahan en Kashan. Rechts de woestijn, links de bergketen met sneeuw op de toppen, het is een mooi uitzicht. In Kashan hebben we snel weer in taxi die ons naar het Darbe Bagh Residence brengt. Bekende gezichten weer, en omdat we nu VIP gasten zijn krijgen we de beste kamer, of was het omdat het 30 euro duurder was dan de vorige boeking? We voelen ons gelukkig, 4 bedden, 2 badkamers en woonkamer, echt heel groot. De overstap van een guesthouse waarvan je bijna niet om je bed kon lopen naar dit is enorm.

We brengen hier de tijd door totdat we donderdagmiddag naar het Ibis hotel bij het vliegveld gaan. We doen nog een rondje bazaar, en zitten vooral buiten in de zon. Op de bazaar is het heel druk, op straat is het druk, iedereen koopt nog zijn spullen voor Norooz, de avond om met familie en vrienden samen te gaan eten en drinken.

Norooz Mubarak = Iraans nieuwjaar op 21 maart.

‘Norooz’ is het begin van het Perzische nieuwjaar. Het woord betekent in het Perzisch letterlijk “Nieuwe dag”. Norooz wordt in Iran, maar ook ver daarbuiten, gevierd op of rond 21 maart. Op de dag van de lente nachtviering, als de zon pal boven de evenaar staat. Op deze dag is de nacht en dag precies even lang.

Voor de Nederlanders is dit het begin van de lente. In Iran is Norooz het grote feest van het jaar. Schoolkinderen hebben twee weken vakantie. Het is de dag dat de Iraniërs nieuwe kleren aantrekken, lekkere hapjes eten, bij elkaar op bezoek gaan en cadeautjes weggeven. Het is een feest waarvoor de Iraanse huizen grondig worden schoongemaakt en versierd met bloemen, slingers, en allerlei mooie voorwerpen.

Het Norooz feest is al heel oud en dateert van lang voor de komst van de Islam in Iran. Norooz betekent de terugkeer van de zon en van het licht. Het betekent een nieuw begin, net als het nieuwjaarsfeest op 1 januari in Nederland. Norooz is een moment van loutering en verzoening, van dood en leven, en van de hoop op een nieuw begin en een beter leven. Rondom het nieuwjaar bestaan verschillende hele oude festiviteiten. Het springen over 7 vuren een aantal dagen vóór Norooz, de feesten van Norooz zelf en het vieren van ‘siezda bedar’(dertiende dag) zijn onderdelen daarvan.

Tijdens Norooz zijn in de huizen van de IraniĂ«rs de ‘haft Sin’ te vinden. Haft Sin betekent letterlijk 7 “sin”. Zeven is een heilig getal in veel volken en culturen. Door de eeuwen heen is de gewoonte om met Norooz 7 soorten planten of zaden te laten groeien als symbool van het opnieuw starten van het leven veranderd in het in huis hebben van 7 voorwerpen die met de Perzische letter S beginnen. De voorwerpen zijn:

1. Appel (Sieb) dit representeert gezondheid en schoonheid.

2. Groente (Sabzeh) spruiten van bijvoorbeeld linzen, die wedergeboorte voorstellen.

3. (Samanoe) een zoete pudding van ontkiemd graan die de ultieme verfijning van de Perzische kookkunst representeert.

4. Knoflook (Sir) oftewel medicijn

5. Azijn (Serkeh) leeftijd en geduld voorstellend).

6. (Somaq) bessen die staan voor de kleur van de zonsopgang

7. (Sendzjed) de zoete vrucht van de lotus.

Op de tafel zijn nog meer symbolische zaken te vinden. Zo worden er munten neergelegd voor voorspoed en rijkdom, een mand met beschilderde eieren voor vruchtbaarheid, een sinaasappel (de aarde) in een schaal met water (het heelal), een goudvis in een kom als symbool van het leven. Ook staat er een spiegel, als symbool die het licht – dat als heilig wordt beschouwd – reflecteert en vermenigvuldigt. Aan weerszijden staat een brandende kaars voor ieder kind in de familie. De kaarsen representeren geluk.

Kashan

woensdag 20 maart,

Een alledaags ontbijt met brood, tomaten, komkommer, zachte witte kaas, olijven, walnoten, rozijnen, kleine koekjes, thee, koffie, jus en wortel jam, We hebben alle tijd en kijken uit over de tuin. Later in de zon met een beker koffie
 wat zullen we vandaag nog eens doen? In ieder geval moeten we even kijken hoe we uitkomen met het geld, Riaals meenemen naar huis heeft geen zin. Bij een atm checken we het saldo van de Mah Card, het restant laten we weer terugboeken in euro`s op onze VISA kaart. Het gebruik van deze kaart was echt ideaal in Iran. Lopend vanaf onze grot, (onze kamer ligt 16 treden naar beneden) gaan we naar de Masjed-eAgha Borzorg moskee. Een hele mooie moskee met een grote binnentuin. Verderop in een steeg drinken we thee, later weer een lunch
..Tijd voor de Sultan Mir Ahmad, een badhuis, prachtig gerestaureerd, en met een geweldig uitzicht op het dak over de stad. De entreeticket is een combinatieticket voor nog 2 historische huizen. Onderweg worden we nog uitgenodigd om in een moskee te kijken. De gids/beheerder/ geestelijk leider/koran-docent/koran-leerling in gewaad en met tulband geeft uitleg over de inrichting en het geloof. Wij kunnen ondertussen allerlei vragen stellen, best wel interessant dus. Saai is het niet, door alle vooroordelen komt er gelukkig wel wat humor voorbij. Later drinken we samen thee op de grond met nog 2 aanwezigen.Met veel respect en met meer kennis verlaten we de moskee. Ina weer door de vrouwen in/uitgang, ik door de hoofdingang
..Dan staat het Khan-e Tabatabaei huis als laatste op de planning. ook weer een prachtig historisch huis, en we hebben geluk, de zon schijnt door de gekleurde ramen wat een geweldig gezicht is. Dit was Kashan, dit was de rondreis door Iran. Morgen checken we om 1200 uur uit en nemen de taxi naar het Ibis hotel vlakbij het vliegveld. De planning is dat we dan rond 0100 uur daar weggaan om en 05.50 gaan vliegen naar Wenen. Daar hebben we een overstaptijd van 1 uur
...wordt vervolgd. Het uploaden van foto`s lukt helaas niet echt.

Happy Nowruz Mobarak!

bert

Leuk weer om jullie belevenissen te lezen.. veel gezien en meegemaakt. Iran zal nooit meer uit jullie hoofd verdwijnen. Een mooie herinnering die je voor altijd meeneemt. Een goede terugreis en in de maand mei gaan we ff avondje plannen om jullie verhalen live te horen... groet bery

Margreet

Wat hebben jullie weer veel beleefd, mooie dingen gezien en hartelijke mensen ontmoet. Mooi om te lezen dat je zoveel rijker in wijsheid en herinneringen naar huis terug komt. Goede reis ?

Linda

Saffaar begeer! En tot snel..